« Tillbaka
Allmänna villkor avseende tjänsten ID-Skydd via Samskydd
Gäller fr o m 2021-01-20 och tillsvidare
1. Allmänt och definitioner
Dessa allmänna villkor (“Allmänna villkor”) utgör en del av det avtal (“Avtalet”) som privatperson
(“Kunden”) ingår med Eventarena AB (559200-7214) (“Samskydd”) avseende ID-Skydd Plus
(“Tjänsten”). Med Tjänsten avses den av Samskydd tillhandahållna tjänsten ID-Skydd med den
huvudsakliga funktion som beskrivs i punkt 3 och 4 nedan. Med “Avtalsdagen” avses den dag
Kunden ingick Avtalet med Samskydd, antingen skriftligt eller muntligt. Med “Spärrlinje” avses
Samskydds larmcentral.
2.Kontaktuppgifter till Samskydd
Kunden kan alltid kontakta Samskydd genom att ringa kundservice 010- 750 08 90 eller skicka
e-post till kontakt@samskydd.se eller brev per post till, Rissneleden 77, 17444 Sundbyberg.
3.Tjänsten
Tjänsten omfattar:
– Bevakning för 1 (en) person via utvalda partners av Kundens finansiella status samt
meddelande och vidtagande av förebyggande åtgärder så fort någonting i denna status
ändras.
– Bevakning för 2 (två) personer via utvalda partners av Kundens finansiella status samt
meddelande och vidtagande av förebyggande åtgärder så fort någonting i denna status
ändras.
– Bevakning för 5 (fem) personer via utvalda partners av Kundens finansiella status samt
meddelande och vidtagande av förebyggande åtgärder så fort någonting i denna status
ändras.
– Larm i realtid, Kunden får larm via sms eller e-post (kundens val) vid eventuella
kreditupplysningar och adressändringar. Utöver det bevakas även viktiga register, t.ex. SPAR,
Skatteverket, Kronofogden och bolagsverket.
– Spärrtjänst, vi assisterar Kunden med att spärra sitt personnummer vid misstanke om
bedrägeribrott.
– Granskning av fakturor med syfte att hitta mer priseffektiva lösningar för Kunden.
– Granskning av offerter med syfte att förebygga bedrägeribrott och hitta mer priseffektiva
lösningar för Kunden.
– Assistans med bestridande av fakturor om köp olovligen genomförts i Kundens namn.
– Kostnadsfritt juridiskt biträde via Samskydds egna utvalda partners, juridisk rådgivning upp till
ett värde motsvarande 30 timmar i den mån fakturan/skulden inte krediterats efter
bestridande. Det är i första hand Samskydd som ska ha kontakt med det juridiska ombudet
för att den juridiska rådgivningen ska ingå.
– Betalningsansvar, Samskydd tar ett betalningsansvar för dom kostnader som uppstår för att
lösa eventuella ärenden.
Tjänsten omfattar inte:
– ID-stöld som uppstått till följd av Kundens straffbara handlingar.
– Ersättning av eventuella ekonomiska förluster.
– Eventuella krav från fordringsägare utanför Sverige som inte riktas via svensk inkassobyrå eller
rättsinstans.
– Skydd och support mot bedrägeribrott som inträffat innan det datum tjänsten tecknades.
Kundens skyldigheter
– Kontakta Samskydd så snart det kan ske när en identitetsstöld upptäcks eller misstänks.
– Polisanmäla händelsen om inte Samskydd på begäran från Kund godkänt att hjälpa till med
detta.
– Ta fram korrekta upplysningar och tillgängliga dokument avseende omständigheter som har
betydelse i ärendet.
3.1.1
Med “identitet” avses; namn, personnummer och signatur inklusive elektronisk signatur.
3.2
Genom Tjänsten får Kunden tillgång till Bisnode Kredit AB:s (“Bisnode”) kreditprofil på Kund.
Kreditprofilen och händelser från Bisnode finns tillgänglig för Kund på https://minasidor.XX..se
genom att logga in med BankID. Kund får även SMS och/eller e-post skickat till sig när en
förändring avseende Kunds kreditprofil inträffat.
3.3.
Samskydd inhämtar fullmakt från Kunden i de fall Samskydd behöver ta kontakt med
kreditgivare, kreditupplysningsföretag eller andra instanser för att hjälpa Kunden med att inhämta
upplysningar för att upptäcka eventuell identitetsstöld eller vidta åtgärder för att begränsa
ekonomiska förluster till följd av identitetsbedrägeri.
4. Korrekta uppgifter
För att Samskydd skall kunna tillhandahålla Tjänsten enligt Avtalet måste Kunden till Samskydd
uppge korrekta uppgifter (såsom exempelvis men inte uteslutande e-post, personnummer,
telefonnummer vid registrering. Samskydd har inget ansvar gentemot Kunden om denne vid
registrering eller förlustanmälan lämnar information som är ofullständig, felaktig eller
vilseledande. Den support och vägledning vid bedrägeribrott som Kunden får ska ses som allmän
vägledning. Samskydd friskriver sig från allt ansvar beträffande direkta och indirekta följder av
Kundens val och handlingar beträffande bedrägeriärendet.
5. Beställning
Kunden beställer Tjänsten genom att skriftligt acceptera de villkor Samskydd tillhandahåller eller
genom att (b) acceptera ett erbjudande via telefon eller på hemsidan www.samskydd.se. När
Samskydd mottagit Kundens beställning skickas en bekräftelse till Kunden via sms eller E-post.
6. Informationens aktualitet
Informationen i kreditupplysningsföretagens tjänster uppdateras dagligen då information
inkommer till kreditupplysningsföretagen. Vid frågor eller synpunkter på uppgifter hämtade från
kreditupplysningsföretag hänvisas Kunden till att höra av sig till Bisnode.
7. Rättelse och registerutdrag
Om kunden anser att en uppgift om denne i ett register är oriktig eller missvisande skall
kreditupplysningsföretaget kontaktas för att begära rättelse.
8. Lagar och föreskrifter
Upplysningsverksamhet som Kunden genom Avtalet berättigas nyttja är reglerad i
kreditupplysningslagen (1973:1173), personuppgiftslagen (1998:204) och
yttrandefrihetsgrund-lagen (1991:1469). Samskydd följer även konsumenttjänstlagens
(1985:716) bransch-överenskommelser och god affärssed.
9. Missbruk och avstängning av Tjänsten
Kunden får inte använda Tjänsten på annat än sedvanligt sätt eller på ett sätt som orsakar skada
eller olägenhet för samskydd eller annan. För det fall tillhandahållandet av Tjänsten medför
skada eller risk för skada för Samskydd eller annan äger Samskydd rätt att omedelbart stänga av
Tjänsten. Samskydd får i samband därmed inte vidta åtgärder på annat sätt än vad som är
försvarligt efter omständigheterna. Samskydd förbehåller sig rätten att med omedelbar verkan
stänga av Tjänsten om:
9.a)
Kunden begår väsentligt avtalsbrott t.ex. genom missbruk av Tjänsten. b) Betalning enligt
punkt 13 uteblir trots påminnelse och varning om avstängning. Om Samskydd utnyttjar sin rätt
enligt ovan och stänger av Tjänsten ovan ska Kunden snarast möjligt underrättas om Samskydds
vidtagna åtgärder. Samskydds rätt att stänga av Tjänsten ska inte inverka på Samskydds rätt att
göra andra påföljder gällande med anledning av Kundens avtalsbrott.
10. Pris
Priset för Tjänsten och övriga avgifter framgår av Avtalet. Alla priser är angivna inklusive
mervärdesskatt. En fakturaavgift på 20 kr tillkommer vid vanlig pappersfaktura, vid autogiro
utgår 0 kr. Om Samskydd säger upp Avtalet i förtid på grund av Kundens missbruk av Tjänsten
eller grova vårdslöshet, återbetalas inte debiterad avgift till Kunden för den tid under vilken
Avtalet skulle ha varit gällande utan förtida uppsägning.
11. Betalningsvillkor
Kunden faktureras månadsvis i förskott med tio (10) dagars betalningstid. Avgifter för tiden från
Avtalsdagen fram till första månadsskiftet faktureras i samband med den första förskottsfakturan. Om
Kunden ej betalar i tid har Samskydd rätt att ta ut lagstadgad dröjsmålsränta om procent.
Fakturor och eventuella förseningsavgifter tillhandahålls och hanteras för tillfället av Fortnox Finans.
Vid nyttjande av 14 dagars ångerrätt eller om Samskydd på egen begäran väljer att avsluta tjänsten
av någon anledning inom 14 dagar från och med att tjänsten tecknades skall presentkort och alla
andra förmåner som tillkommit Kunden genom nykundskampanjen återbetalas av Kunden och vara
Samskydd till godo inom 20 dagar från och med det datum Kunden häver beställningen. Vid
förseningar tillkommer en påminnelseavgift om 60 SEK, referensränta på totalbeloppet (8%) och en
eventuell inkassoavgift (180 SEK). Eventuella presentkort som kund erhållit i samband med
nykundskampanjen skall återbetalas inom 20 dagar. Vid nyttjande av ångerrätt tillkommer även en
administrativ avgift om 250 SEK i de fall Kunden erhållit ett presentkort.
12. Avtalstid, uppsägning och regler om konsumentskydd vid distansavtal
Avtalet träder ikraft från dagen Kunden ingick avtal och gäller under tolv (12) månader
(“Bindningstiden”), om inget annat angivits i avtalet. Kunden äger inte rätt att säga upp Avtalet
under Bindningstiden. Uppsägning av Avtalet ska ske skriftligen till Samskydd senast en (1)
månad innan utgången av Bindningstiden varpå Avtalet annars förlängs med ett (1) år i
taget. Uppsägningstiden räknas från den dagen uppsägningen kommit Samskydd tillhanda.
Samskydd har rätt att säga upp Avtalet till upphörande med trettio (30) dagars uppsägningstid,
eller med omedelbar verkan i de fall som anges i punkt 11 ovan.
Kunden har ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). För
att ångerfristen skall göras gällande skall meddelande härom lämnas till Samskydd senast
fjorton (14) dagar efter Avtalsdagen. Hos Konsumentverket finns ett standardformulär som
Kunden som konsument kan (men inte behöver) använda när Kunden vill utöva sin ångerrätt. Vid
tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att Kunden vänder sig till Allmänna
reklamationsnämnden (“ARN”).
13. ändringar av Avtal
Samskydd har rätt att ändra dessa Allmänna Villkor och andra delar av Avtalet. Vid väsentliga
ändringar av villkoren i Avtalet, såsom exempelvis men inte uteslutande Tjänstens pris, ska
Samskydd utan dröjsmål skriftligen underrätta Kunden om den kommande förändringen senast
en (1) månad innan ändringarna träder i kraft. Detta gäller dock ej om ändringen beror på
förändringar i lag eller annan författning eller på myndighets bud och som innebär att ändringen
måste gälla omgående.
Om Kunden ej godtar förändringarna av Avtalet som meddelats av Samskydd enligt föregående
stycke har Kunden rätt att skriftligen säga upp Avtalet från och med det datum då de nya
villkoren börjar gälla. Om Kunden skickat ett meddelande om uppsägning i enlighet med detta
stycke har Samskydd rätt att inom en (1) vecka från mottagandet av Kundens uppsägning
meddela Kunden att de Allmänna Villkoren eller Avtalets lydelse ska vara oförändrad under den
återstående Bindningstiden varvid Avtalet ska fortsätta gälla under återstoden av Bindningstiden
och därefter automatiskt upphöra, om inte Samskydd och Kunden kommer överens om annat.
14. Överskridelse av avtal
Kunden har ej rätt att överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt
Avtalet utan Samskydds skriftliga medgivande. Samskydd har rätt att överlåta eller pantförskriva
sina rättigheter, samt överlåta sina skyldigheter enligt detta Avtal. Detta innefattar bland annat en
rätt för Samskydd att överlåta sin rätt till betalning enligt Avtalet. Kunden informeras härmed om
att abonnemangsavtalet kan komma att pantsättas till Fortnox AB. Betalning av fordringar – av
vad slag det vara må – som har sin grund i detta avtal kan med befriande verkan därför bara
göras till Fortnox AB och de konton som Fortnox AB anvisar.
15. Personuppgifter
Kunden samtycker genom ingåendet av Avtalet till behandling av personuppgifter enligt nedan.
Samskydd kommer att behandla de uppgifter som Kunden lämnat till Samskydd i syfte att
fullgöra Avtalet, för identifikation, administration, kommunikation med Kunden, leverans,
direktmarknadsföring och för statistikändamål. Detta kan även innebära samkörning, både inom
och utom EU, med andra register och att Kundens uppgifter överförs till andra bolag inom
Samskydds koncern och till Samskydds samarbetspartners. Uppgifter får ej behandlas för
ändamål som rör direkt marknadsföring om Kunden motsätter sig sådan behandling. Kunden har
rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke om behandling av uppgifter. Sådan
återkallelse kan begränsas till att endast avse del av behandlingen. Kund som är privatperson har
rätt att när som helst kostnadsfritt få besked om vilka personuppgifter som behandlas om
Kunden hos Samskydd oavsett hur dessa samlats in. Om Kunden vill ha sådan information ska
Kunden lämna in en skriftlig begäran till Samskydd. Begäran ska skickas in skriftligen via E-post
eller post och innehålla Kundens kundnummer. Om personuppgifter behandlas i strid med
personuppgiftslagen har Kunden rätt att begära att personuppgifterna rättas, blockeras eller
raderas.
16. Samskydds ansvar och force majeure
Tjänstens funktionalitet är beroende av ett antal faktorer utanför Samskydds kontroll.
Samskydd ansvarar inte för skador som har orsakatsav händelser utanför Samskydds kontroll
såsom exempelvis elavbrott, åska eller blixtnedslag, fördröjning i externt nät, störningar på eller
avbrott i mobil- eller telefonförbindelse. Part är befriad från fullgörelse av förpliktelse enligt
Avtalet om underlåtenheten att fullgöra en förpliktelse har sin grund i omständighet utanför parts
kontroll såsom bland annat krig, krigsliknande händelse, uppror, sabotage eller hot om sabotage,
myndighetsåtgärd eller ingripande, strejk, lockout, blockad eller annan arbetskonflikt,
naturkatastrof eller exceptionella väderförhållanden, blixtnedslag, eldsvåda, översvämning eller
störningar via telenätet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning eller andra liknande
omständigheter av motsvarande vikt. Om part är befriad från fullgörandet av sina förpliktelser
enligt denna punkt är part inte skadeståndsskyldig. Part som åberopar sådant förhållande enligt
förra stycket till befrielse från fullgörande av avtalet är skyldig att omedelbart meddela andra
parten härom.
17. Tvist och tillämplig lag
Tvist i anledning av Avtalet ska avgöras av allmän domstol, varvid Svensk rätt ska tillämpas.
« Tillbaka